Renoveringen

2012

Tullkryssaren TV 12 har en rad brister till den grad att om hon ska kunna räddas till eftervärlden måste en omfattande restaurering göras. När vi tog över henne var hon angripen av hussvamp, pga ett läckande däck som lagts på plywood. Problemet med att lägga ett däck på plywood är att du inte ser när det börjar gå fel, d.v.s. när det börjar läcka in under däcket förrän det är för sent! Ngn sådan konstruktion vill vi inte se på denna båt så länge vi har henne, vi väljer att kunna upptäcka fienden i tid så att säga.

I vårt fall så var plywooden totalt genomvåt med hussvamp på sina ställen. Vi fick rådet att riva däcket som i övrigt är i fint skick (lades så sent som 1996). Men vi har nu under hösten avlägsnat plywooden mellan däcksbalkarna och renskrapat dessa och avvägare samt karvlar för att låta henne torka ut. Detta för att sedan kunna behandlas med kemikalier mot hussvamp.

Genom ritningar och skickliga båtbyggare så ska hon restaureras på ett mycket seriöst och varsamt sätt tillbaka till näst intill originalskick så att detta även ska kunna leda fram till en K-märkning av båten. Våra ambitioner är att få denna båt i toppskick så att hon håller i 100 år till. Människor som kommer stiga ombord ska känna att de flyttas tillbaka till 20-talet. Fullständig dokumentation utav båten anser vi också vara av stor vikt och därför arbetar vi nu parallellt med detta genom att söka i olika arkiv m.m.

Vi har sett en projekt som ”gått i stå” av olika anledningar såsom att det blivit ägaren för övermäktigt arbete, man har rivit bort för mkt i båten, båten har inte kommit i sjön, det har kostat för mkt pengar, ändrade omständigheter som fått tiden att inte räcka till, ja listan är lång. Vi har med tanke på detta kommit överens om att undvika vissa fallgropar. Vi måste sätta upp delmål. Delmål är viktigare än vad man kan tänka sig. Det ger en psykisk tillfredställelse och ger en nypåtändning av motivation att fortsätta med projektet.

Vi har även ambitionerna att kunna sjösätta henne varje sommar säsong, även det ett psykiskt tillfredsställande som motiverar fortsatt arbete.

Vi kommer omsorgsfullt välja ut rätt produkter att renovera denna båt med redan från början och likaså vilka metoder. Att ge sig på en båt av denna storlek kan mkt lätt bli att arbetet bara växer och växer beroende på hur petnoga man är. Det är viktigt att vi begränsar arbetet med förnuft. Som ex. kan vi ta arbetet med döträt som vi börjat rota i. Det är så lätt att övertyga sig själv `att nu när vi ändå är där och arbetar kan vi lika gärna byta ut hela kölplankan så allt är nytt och fräscht` övertygelser som kan kosta mkt mkt mer arbete, tid och pengar, för saken är att kölplankan har ingen röta utan bara ser skamfilad ut av åren som gått och som säkert håller 30 år till. Undviker vi inte sådana här fallgropar står vi där med ett projekt som kanske aldrig blir färdigt!

Vi har satt upp en tidsplan på 3-4år sedan ska hon vara klar!

Här nedan så presenteras åtgärdslistan tillsammans med delmålen:

 2012

  • Modifiera båtvagnen som vi hyr så att den passar TV 12
  • Bygga(svetsa) upp ett rejält båthus med tillhörande verkstad
  • Renskrapning av balkar, avvägare, karvlar för att sedan” Boracol” behandla virket.
  • Ta bort sambord för att uppskatta hur mkt som behöver bytas av akterstäv och döträ
  • Renskrapning av skrov (dels för att förvissa oss om att rätt färg kommer vara på, samt för att uppskatta antal bord som behöver bytas.
  • Ansöka om K-märkning av sjöhistoriska museet.
  • Påbörja reparation av teakdäcket (ta bort plywood under däcket, ta bort gammal nåt etc.) för att låta det torka ut under vintern..
  • Arbete med dokumentation. Besöka arkiv, annonsera etc.

 

 2013

  • Reparation av akterstäv och nytt döträ.
  • Byta kölbultar
  • Restaurering av salongsöverbyggnad till mer ursprungligt utseende (listverk runt ventiler).
  • Ca 25m bord under vattenlinjen ska bytas. I samband med att döträt byts.
  • Borra ca 3m med mkt små tillåtna felmarginaler(ca 5mm på vardera sida) för ny propellerhylsa.
  • Däcket ska nåtas om, slipas och ytbehandlas med produkter som kommer garantera ett läckagefritt däck, mer om det senare!
  • Renskrapning och fernissning av styrhytt samt salongsöverbyggnad
  • Duka om styrhyttstaket
  • Restaurera skylights och andra detaljer uppe på däck
  • Montera septitank, spis, kylskåp.
  • Montera ned ratt och reglage från salongstaket
  • Arbete med dokumentation. Besöka arkiv, annonsera etc.

 

 2014

  • Fortsatt arbete med dokumentation. Besöka arkiv, annonsera etc.
  • Påbörja med att byta bord ovan vattenlinjen, ca 80 meter
  • Tillverka ny avbärarlist i ek eller mahogny med tillhörande list i metall.
  • Rostknacka och mönja den utanpåliggande järnkölen.
  • Påbörja tillverkning av ny rigg (originalutseende)och beställning av ny segelgarderob
  • Lyfta ur motorn för en grundlig överhalning
  • Jolle återinskaffas (originalmått om möjligt!)
  • Tillverka baslåda och kokare, samt tillverka gigg till spanttillverkning etc.
    • Nya bottenstockar i rostfritt ska tillverkas.
    • Bygga om försalong samt installera 2st. hängkojer,
    • Förnickling av ventiler och vissa däcksbeslag om originalutförandet säger så, återstår att undersöka i byggnadsbeskrivningar.
    • Ny durk.
    • Nytt kapell till styrhytt
    • Nya förvaringslårar på akterdäck

    Hösten 2014

    • Fortsatt arbete med att byta bord
    • Delvis fylla upp utanpåliggande järnkölen med bly.
    • Ca 40m bord under vattenlinjen ska bytas
    • Fortsatt arbete med tillverkningen av ny rigg (originalutseende)och beställning av ny segelgarderob
    • Återanskaffning av sökarljus
    • Byta ut vissa ek och metallspant
    • Se över plugg och spik i skrovet

     2015

    • Ny styrhytt i 20-tals stil ska byggas, utseendet på den tänkta styrhytten är ej bestämt ännu Sjöhistoriska ska få ge synpunkter.
    • Påbörja arbete med inredning
    • Se över elen.
    • Montera in en gjutjärnskamin, liknande det som var från början

    Hösten 2015

    • Styrhytt ska vara klar
    • Inredning slutföras
    • Göra en utgång till akterdäck i akterkant av salongen (originalutförande).
    • All dokumentation ska vara klar.

    Ja så ser den gedigna listan ut, men det är ett oftast rent nöje att arbeta med båten, tycker man inte det bör man nog tänka om!