Presentation TV 12

Det hela började en solig vårdag 2012(mitt i perioden då svenska folket sjösätter sina flytetyg, och man önskar man själv hade ngt att sjösätta) då min bror ringde mig och berättade vad för båt han hade sett till salu, en båt som passar oss som handsken. Vi hade ju lite på måfå spanat efter den rätta båten att äga tillsammans sedan en tid tillbaka. Siktet var inställt på en veteranbåt typ salongsbåt, men samtidigt var vi skeptiska till dessa typer av båtar då de är relativt smala och grundgående, inte så lämpligt här på västkusten där skärgården inte är lika djup och skyddad som den utanför vår huvudstad.

Tillbaka till telefonsamtalet, -min bror lät, så entusiastisk att jag genast gick ut på nätet för att titta på båten, jag förstod varför.  Många samtal och framtidsvisioner senare över telefon så beslöt vi oss, vi köper båten!

Så här presenterades båten i säljannonsen.

Det här var precis en sådan båt vi letat efter, en veteranbåt i ädlaste mahogny och med vackra linjer, en båt som inte är byggd i för grovt virke utan som kan tas upp under vintern för att ges en chans att kunna torka upp, en båt som man kan vara ute lite längre tid med samt är så stor att man inte snubblar över varandra om man är ett större sällskap, en båt som har intressant historik som bruksbåt, och slutligen en båt som är byggd för att gå utomskärs.

Vilken lycka! vi kunde knappt bärga oss förrän hon hade transporterats hem till oss från Uppsala. Det som gör henne speciell är förutom ovan nämnda egenskaper är att det knappt finns ngn bruksbåt byggd för att även kunna brukas med enbart segel kvar som den välkände konstruktören C.G. Pettersson ritat. Den här båten är en av 3st. likadana tullkryssare som byggdes under 20-talet. En systerbåt finns kvar.

Detta tillsammans med våra ambitioner har nu lett till att denna klenod har blivit K-märkt som fartyg(trots hennes mått)!(Skönt! nu var ett av våra delmål uppnådda, Skål!).

Tyvärr och trots motsägelsefulla bilder så har vår tullkryssare som bär namnet M/Y Calina(sedan mitten av -70 talet), en rad brister som måste åtgärdas för att hon ska kunna skådas ute på sjön i ytterligare lång tid framöver.

Vi insåg från början att det var en del att göra på denna dam, men då vi bägge brinner för träbåtar var det inget som direkt avskräckte. Vi hade bestämt oss, när allt är klart har vi en vacker mkt sjöduglig båt som vi dessutom räddat undan förfall, ett kulturarv väl värt att satsa energi på.

Vi insåg därmed ganska fort att det inte blir något båtåkande av första sommaren, akterstäven var i så pass dåligt skick. Istället började vi planera för kommande restaurering.

Mkt skulle falla på plats, lösa problemet med vinter och sommarförvaring, få tag på ritningar, bestämma hur långt vi ska gå i ambitionerna med att få henne i tillbaka i originalutseende, tidsplanering, kostnader, få tag på båtbyggare etc. etc. Vi öppnade upp hemsidan samtidigt som vi började arbetet med att samla historiken kring denna båt, vilket visade sig vara mkt besvärligare än vi kunnat ana(se mer under fliken historik).

Att få känsla för en bruksbåt byggd i trä går ganska fort, speciellt tar det fart när man börjar rota i historiken. Samtalen blev långa och många till tidigare ägare som hade mkt att berätta när den gick som fritidsbåt under deras ägo. En ”vinna på Trav” atmosfär bredde ut sig när vi fick tag på samtliga ritningar till denna skapelse, något en av de f.d. ägarna(från 70-80 talet) bidrog med. Nu väntade det mest spännande med historiken, nämligen att gräva fram material kring tiden som bruksbåt.

Med detta i bagaget så har vi höjt ambitionerna trots att denna båt är bra mkt större än ngn utav oss ägt innan. Dessvärre så ökar då arbetsinsatser och kostnader (båtlyft, frakt, hamnavg. renoveringar etc.) dramatiskt mycket mer än med en mindre båt. Framför allt arbetsinsatserna, speciellt då båten är sliten

Vi insåg ganska tidigt med tanke på arbetets omfång att vi kommer få det svårt att göra allt på egen hand. Så på inrådan av några bekanta som ville hjälpa till med denna dam, så bildade vi en ideell förening.

Det stora nöjet vi har och haft att besöka andras hemsidor som handlar om träbåtsrestaureringar, fick oss också att vilja skapa en egen hemsida där vi kan dela med oss om vårt arbete. En sida som kommer kompletteras med bl.a. mer historik och lite mer om tullväsendet och vad det innebar att vara tulltjänsteman denna tid. Så varsågoda och bläddra er genom vår hemsida som vi ska börja uppdatera mer frekvent! Ni ska självklart börja med fliken `historia` så att även ni bygger upp känslan för denna båt