Historik

SVENSK TIDNINGSARTIKEL 1923

Tullkryssare CG pettersson 1924

Det är med synnerligen stor tillfredställelse vi sålunda kunna konstatera att beställningen i sin helhet gått till svenska varv och verkstäder, särskilt förefaller det glädjande att de svenskbyggda

motorerna kunnat stå sig så bra i konkurrens med de utländska, även om vi veta att varken varven eller motorfabrikanter komma att göra några större förtjänster på beställningarna, äro de dock att lyckönska i dessa tider.

Tll slut vill vi uttrycka den förhoppningen att tullkryssarna må befinna motsvara den K. Generaltullstyrelsens högt ställda fodringar samt sålunda bliva till heder för svenskt båtbyggeri.

Året var 1923 då beställningen gick till varv som samma år började bygga dessa tullkryssare (3st), och som följande år levererade båtarna.

båtcharter

båt charter

 

FAKTA:

Båttyp: Tullkryssare(fritidsbåt från och med krigsslutet). Båten var ursprungligen riggad med två master och riggade för att kunna ”segla även med vinden in några grader för om tvärs”.

Löa:13,8m

Bredd: 3,2m

Depl: 12ton

Djupgående: 1,70 meter

Varv: Lundin & Johanssons varv GBG (TV12 och TV13), Fröbergs varv TV11

Byggår: 1924

Ritades: 1922

Konstruktör: C. G. Pettersson

Byggmaterial: Mahogny på ek (32×30 mm)/järnspant (35x35x3 mm), teakdäck

.Deplacement: 12 ton

Original maskin: Scania Vabis 90hk

Nuvarande Maskin: Ford Marindiesel SL 510 E-6050-E, 6-cyl, 96 hkr, Parson H.G.4 – MK2 backslag

Bunker: Diesel – 400 liter

Vatten – 700 liter

De 3 tullkryssarna som byggdes blev sedan gråmålade för att minska intrycket av ”lyxbåtar”.

Tullkryssaren M/Y Calina

TV11 Liggande utanför Fröbergs varv 1923

Första tiden av ägarskapet brukar gå åt till att bekanta och beundra båten som man förvärvat.

Sedan brukar det naturligt falla sig att man vill forska fram historiken kring sin båt om den nu inte var väldokumenterad sedan innan.

Så detta är något som vi också gjort under höst och vinter. Förutom att vi har besökt arkiv har åtskilliga timmar gått åt att sitta i telefon med f.d. ägare, museum, landsarkiv, riksarkiv, krigsarkiv, varv, ja listan är lång.

Mycket möda men så väl värt besväret när man väl får napp.  Varje ny pusselbit i historiken känns som om båtens själ tar mer form.

Det här är båtar som skulle komma att bekämpa den omfattande spritsmugglingen som tagit fart och har under sin tjänstgöringstid åtskilliga dramatiska uppdrag bakom sig från den stora smugglingsperioden (20 -30-talet). 1st beställning gick till Fröbergs varv(TV11), medan de 2st (TV12 och TV13)gick till varvet Lundin & Johansson i Göteborg. Båtarna utrustades med Scania Vabis maskiner på 90hk.

Dessa båtar klassificerades som tullkryssare eftersom de var byggda för att kunna gå i hårdare väder utomskärs. Båtarna var så pass riggade(se ritning) att man hoppades kunna under bevakning hålla båtarna vid god vind under gång utan motor med vinden några grader för om tvärs. Priset på dessa båtar hamnade på ca.36000kr, vilket var ett väldigt lågt pris denna tid då Europas ekonomi var nere på knä.

Vi håller på för fullt att forska kring dessa 3 båtar, vart de tog vägen, d.v.s. var de har varit stationerade etc. Av dessa 3 st som beställdes finns det 2 st kvar, det är denna M/Y Calina (TV12) och sedan har vi systerbåten M/Y Mariana (TV13).  Vi hade av tidigare ägare fått informationen att denna båt skulle vara f.d. TV12. Vi var även i kontakt med systerbåten Marianas f.d. ägare, änkan Marianne Enquist som hade full historik över sin båt tiden då båten tjänat som fritidsbåt. Enligt henne var båten TV11, och den hade tydligen varit stationerad på slutet i Arkösund.

Vad bra tyckte vi för nu hade någorlunda bra ledtrådar, vi riktade in oss på att vår tullkryssare verkligen var TV12 och började leta i arkiv runt om i landet. Men för att riktigt röra till det så fick vi ett samtal av den nuvarande ägaren till M/Y Marianas ägare som berättade att han funnit ett försäkringsbrev daterat 1946, där det står att hans tullkryssare är f.d. TV12. Det här omkullkastade allt! Eftersom dessa uppgifter var så gamla så trodde vi de vara tillförlitliga. Efter många telefonsamtal vidare till Riksarkivet och tullmuseum så fick vi äntligen ett köpebrev att M/Y Mariana var TV 13, alltså ovanstående uppgifter stämde inte! På vintern 2013 fick vi också bevisen på att vi ägde TV 12! Vi håller nu på att ta reda på TV 12 långa och mycket intressanta historia och stora spritbeslagen hon var med om. Vårt problem är det att vi saknar ägarförhållandena 1972 och bakåt i tiden. Vi har kommit tillbaka till 1972 då Dan Kutzner (tyvärr avled 2013) köpte TV 12 från  Biskopsuddens marina. Vi har nu riksarkivet som hjälper oss forska att eventuellt hitta något köpebrev från 1942. Med detta kan vi också forska TV 12 historia mellan 1942 – 1972. Vi återkommer mer om detta når ägarskapet har blivit oss tillhanda.Vi hår genom allt forskande också fått en del historia om systerbåtarna TV 11 & TV 13.

Nedan kan ni se loggboken från TV 13. Man känner verkligen historiens vingslag när man läser dessa loggböcker!

tullkryssare cg pettersson

TV13:s Loggbok, första dagen i tjänst! Första fartyget som bordades var en galeas som hette Norden

Men även att vi fått klarhet vilken av Tullkryssarna (TV 12) vi har i vår ägo kommer vi nu få ta reda på allt om samtliga 3 båtar, all dess information kommer att också delas med riksarkivet.

2014 bär det av till Lunds Landsarkiv där vi ska läsa om TV12 (hon stationerades i Skåne direkt efter varvet), senare under säsongen upp till Sthlm för att besöka tullmuseum,

riksarkiv, landsarkiv och krigsarkiv. Ja vilken resande men finns väl inget så intressant att få del av gamla arkiv och gammal historia och ge dessa båtar sin rätta historia! Vi är hopfulla om om att vi kommer få klarhet i allt och på köpet hitta en massa annat intressant som dessa båtar varit med om.

TV 12 ute på patrull

03961

TV 12 I vinterkalla Sverige, en av besättningen sittande på ett isflak. Alla tre båtarna var kopparskodda för att kunna patrullera året runt.

Båtarna var kopparskodda mot is.

cg pettersson

cg pettersson

Här har vi en mkt välbyggd exakt kopia av tullkryssarna. Håkan Eriksson är skaparen av denna fantastiska modell, som är 1.20 m. lång och tog nästan 3 år att färdigställa.

03964

Smuggelsprit från rekordbeslaget av TV 12 vid Sundskär i mars 1930. Detta var gången Niska blev fängslad vid detta spritbeslag.

 

FLER KORT OCH HISTORIA KOMMER SNART.